Podpisz deklarację Miasta Nauki

→ Chcę żyć w Mieście Nauki

Jeżeli chcesz budować swoje miejsce życia i pracy zgodnie z ideą Miasta Nauki – podpisz deklarację. Nauka jest dobrem wspólnym.

Preambuła

Miasto Nauki:

  • to idea łącząca mieszkańców i mieszkanki województwa śląskiego ze wspólnotami uczelni Konsorcjum Akademickiego – Katowice Miasto Nauki;
  • to projekt i marzenie o stworzeniu wielkiej przestrzeni dla spotkań, debat, wspólnego namysłu, planów i działań wykorzystujących fakt istnienia uczelni publicznych w regionie dla lepszego życia mieszkańców województwa śląskiego;
  • to nasze dziedzictwo odnowione dzięki tytułowi Europejskiego Miasta Nauki Katowice 2024. Należy je rozwijać i przekształcać w projekty, programy, inwestycje i wydarzenia, które będą skutkować pożyteczną i przyjazną wszystkim transformacją regionu.

Chcę żyć w Mieście Nauki, ponieważ:

  1. Nauka, sztuka i edukacja są dobrem wspólnym wszystkich mieszkańców regionu i należy dążyć do tego, aby każdy miał szansę czerpać korzyści z obecności uczelni publicznych w regionie.
  2. Ośrodki naukowe i wyższego kształcenia istnieją w naszym regionie od międzywojnia, ale przyszedł czas, żeby uznać naukę, sztukę i edukację za nowy przemysł Śląska, który uczyni nasz region równie atrakcyjnym do pracy i życia, jak stało się to za sprawą nowoczesnego przemysłu w XX wieku. Nauka i edukacja budują odporność regionu i państwa, a także stanowią o ich przyszłości, przygotowując instytucje i obywateli na dokonujące się zmiany demograficzne, kulturowe, technologiczne, energetyczne, klimatyczne.
  3. Transformacja cywilizacyjna województwa nie oznacza zerwania z unikalną tożsamością Śląska i Zagłębia. Wysoka kultura techniczna, obcowanie mieszkańców od wieków z zaawansowaną technologią i organizacją pracy, prymat kompetencji i pracowitości w ocenie człowieka i wynikająca stąd tolerancja – stanowią doskonały fundament dla budowania kultury pomysłowości, niestrudzonego poszukiwania i odwagi twórczego eksperymentu.
  4. Wieloletnia przemysłowa eksploatacja regionu zdewastowała środowisko naturalne i zdrowie wielu pokoleń. Potrzeba pilnych działań, aby dokonać szerokiej diagnozy kondycji zdrowotnej mieszkańców oraz stanu środowiska naturalnego, aby móc opracować systemowy program naprawczy. Uczelnie publiczne powinny być kluczowymi uczestnikami tych prac.
  5. Nauka i edukacja są spłatą części długu zaciągniętego wobec wielu pokoleń mieszkańców, dotkniętych wyniszczającą zdrowie pracą, dewastacją ekologiczną środowiska, rabunkową eksploatacją złóż kopalnych, problemami społecznymi typowymi dla obszarów przemysłowych. Powinnością uczelni, regionu, metropolii i miasta jest podejmowanie szerokiej, wielodziedzinowej współpracy celem systemowego diagnozowania i modelowania rozwiązań problemów, z jakimi borykają się wszyscy mieszkańcy.
  6. Do 2030 roku dwie trzecie populacji świata będzie mieszkać w miastach. Potrzebne są nowe myślenie i praktyki oparte na badaniach naukowych, aby miasto mogło dbać o wysoką jakość życia i dobrostan swych mieszkańców. Miasto Nauki jest projektem budowania zasobów, środków i systemów uczelni publicznych dla stworzenia warunków do swobodnych interakcji naukowców i mieszkańców. W Mieście Nauki toczy się nieustanny dialog o tym, jak nauka, sztuka i edukacja mogą ulepszyć nasze życie indywidualne i wspólne.
  7. Miasto Nauki gruntuje i ożywia demokratyczne społeczeństwo, sprzyjając właściwemu poziomowi debaty publicznej, inicjując dialog społeczny na każdy temat ważny dla jego mieszkańców. Troską środowiska naukowego będzie dołożenie starań, by wspólnie z obywatelami i władzami miast i regionu znaleźć najlepsze możliwe rozwiązanie dla pojawiających się problemów. To nowa agora, gdzie – z pomocą swoich uczelni – wolni obywatele pytają, dyskutują, stawiają hipotezy, eksperymentują, zaspokajając w ten sposób naturalną ciekawość poznania i pragnienie prawdy.