Cele Europejskiego Miasta Nauki Katowice 2024
Idea przewodnia
Bez nauki nie zmienimy jakości i sposobu życia na Śląsku. To przekonanie nie jest nowe. Wbrew temu, co mówi się na temat Śląska i jego uwięzienia w przemysłowym modelu cywilizacyjnym, w ciągu półwiecza dokonały się tu dwa wielkie skoki transformacyjne – powstały ośrodki wielkiej medycyny w Katowicach i Zabrzu oraz dokonał się spektakularny rozwój instytucji kultury i dokonań artystycznych. Czas na trzeci skok.
Ośrodki naukowe istnieją na Śląsku od międzywojnia, ale przyszedł czas, żeby uznać naukę za priorytet. Tym bardziej że uczelnie naszego regionu rozwijają się szybko i należy je postrzegać jako kluczowy kapitał cywilizacyjny województwa.
Nauka i edukacja mogą być nowym przemysłem regionu. Transformacja cywilizacyjna nie oznacza zerwania z unikalną tożsamością Śląska i Zagłębia powstałą dzięki wielkoprzemysłowemu dziedzictwu regionu. Przeciwnie, wysoka kultura techniczna, obcowanie mieszkańców od wieków z zaawansowaną technologią i organizacją pracy, prymat kompetencji i pracowitości w ocenie człowieka oraz wynikająca stąd tolerancja, dają znakomite oparcie do budowania kultury innowacji i przemysłów inteligentnych właśnie tu, bardziej niż gdzie indziej. Analogicznie jak przed wiekami, w niedalekiej przyszłości nowy przemysł nauki i edukacji będzie wspierać i przyciągać pracowników i mieszkańców z różnych stron Polski i świata.
cel generalny:
Transformacja regionu
w oparciu o nowoczesną naukę i innowację
cele kluczowe:
Nauka jako nowy przemysł regionu
Nauka jako podstawowe narzędzie transformacji społecznej, ekologicznej i cyfrowej
Tworzenie zawodów przyszłości - nauka jako narzędzie transformacji zawodowej
Nauka obywatelska i społeczny bank wiedzy jako podstawowe instrumenty dialogu
Co równie ważne, nauka i edukacja stanowią środki spłaty długu zaciągniętego wobec wielu pokoleń mieszkańców dotkniętych wyniszczającą zdrowie pracą, dewastacją ekologiczną środowiska, rabunkową eksploatacją złóż kopalnych, problemami społecznymi typowymi dla obszarów przemysłowych.
Cel generalny:
Transformacja miasta i regionu w oparciu o nowoczesną naukę i innowacje
Cele kluczowe:
- Nauka jako nowy przemysł regionu
- Nauka jako podstawowe narzędzie transformacji społecznej, ekologicznej, cyfrowej
- Budowanie w regionie kompetencji w zakresie korzystania z nauki
- Tworzenie zawodów przyszłości w regionie – nauka jako narzędzie transformacji zawodowej
- Upowszechnienie lokalnych osiągnięć badawczych oraz dążenie do ich szerokiego zastosowania praktycznego
- Integracja środowisk i kooperacja: uczelni, władz miasta/metropolii/regionu/województwa, instytucji, mieszkańców i biznesu
- Rozwój i transformacja infrastruktury miasta w demokratyczną, przyjazną dla wszystkich przestrzeń
- Zrealizowanie idei Miasta Nauki – przekształcenie przestrzeni Miasta, w której znajdują się uczelnie publiczne Katowic w sieciowy system intensywnego przenikania się nauki i kultury akademickiej z tkanką miejską (zarówno program/strategia jak i inwestycje)
- Nauka obywatelska i społeczny bank wiedzy jako podstawowe instrumenty dialogu
- Wdrożenie postulatów i strategii Komisji Europejskiej wobec środowiska naturalnego
Cel lokalny:
Rewitalizacja odcinka Rawy ⇒ przywrócenie mieszkańcom rzeki i jej brzegów jako miejsca rekreacji oraz eksperymentów naukowych i społecznych
Kluczowe pytania:
- Jak nauka może odpowiedzieć na kluczowe wyzwania transformacji?
- Jak może zmienić się miasto, metropolia i region dzięki nauce i edukacji wyższej?
- W jaki sposób każdy mieszkaniec miasta/metropolii i regionu może czerpać korzyści z nauki?
Fundamenty programu
Program obchodów Europejskiego Miasta Nauki
50 tygodni Miasta Nauki; Program Młodych Miasta Nauki; Program wydarzeń specjalnych EMNK 2024; Program strategicznych wydarzeń miejskich, regionalnych oraz akademickich; Program edukacyjny
[2023-2024]
Doskonałość naukowa i konferencja EuroScience Open Forum (ESOF 2024)
Program nauki dla Śląska; Międzynarodowa, krajowa i regionalna współpraca badawcza; Wspólny potencjał naukowy m. Katowice; Organizacja konferencji ESOF 2024;
[2024]
Infrastruktura Miasta Nauki Katowice
Sieciowe Centrum Nauki; Zielona Strefa Nauki; Laboratorium rzeki Rawa; Inwestycje uczelni
[2023-2030, legacy project]
Wytyczne do projektowania zadań EMN:
- Stosowanie zasady: myśl globalnie, działaj lokalnie.
- Dostępność (m.in. architektoniczna, językowa, finansowa, technologiczna, dbałość o aspekty włączające i równościowe)
- Egalitarność (m.in. język popularnonaukowy, powszechny dostęp, powszechne komunikowanie)
- Zrównoważony rozwój (korzystanie z zasobów i ich tworzenie w sposób uwzględniający wpływ na środowisko naturalne)
- Europejski wymiar (m.in. promocja międzynarodowa, udział odbiorców i gości zagranicznych, tłumaczenie materiałów, współpraca z zagranicznymi ośrodkami naukowymi, uczestnictwo/tworzenie międzynarodowych sieci współpracy)
- Interdyscyplinarność
- Proaktywność i otwartość na problemy (m.in. prowadzenie dyskusji o problemach i wyzwaniach, dążenie do dialogu, szukanie rozwiązań w toku konsultacji społecznych i eksperckich)
- Wszechstronny, powszechny i oczywisty kontakt z nauką
- Odpowiedzialne i celowe projektowanie zadań/wydarzeń/projektów (m.in. poprzez zaplanowanie i określenie, w jaki sposób proponowane zadanie wpłynie na transformację regionu, dewastację ekologiczną).
Europejskie wytyczne strategiczne:
- Realizacja programu Horyzont Europa na lata 2023-2024 – poszerzanie uczestnictwa i wzmacnianie Europejskiej Przestrzeni Badawczej (Horyzont – WIDERA)
- Realizacja 6 priorytetów Komisji Europejskiej na lata 2019-2024 oraz realizacja Strategii badań i innowacji KE na lata 2020-2024:
- Środowisko i klimat / Europejski Zielony Ład
- Nasza cyfrowa przyszłość / Europa na miarę ery cyfrowej
- Praca i gospodarka / Gospodarka służąca ludziom
- Ochrona obywateli i wartości / Silniejsza pozycja Europy na świecie
- Europa na świecie / Promowanie europejskiego stylu życia
- Demokracja i prawa / Nowy impuls dla demokracji europejskiej
- Wdrażanie idei Nowego Europejskiego Bauhausu (NEB) opartego na trzech wartościach:
- zrównoważony rozwój (od celów klimatycznych, aż do obiegu zamkniętego, zerowego zanieczyszczenia i bioróżnorodności),
- estetyka (w tym jakość doświadczenia i stylu),
- integracja (obejmująca różnorodność, równość dla wszystkich, dostępność i przystępność cenową). Zielona Strefa Nauki jako laboratorium Nowego Europejskiego Bauhausu.
- Realizacja Strategii Komisji Europejskiej na rzecz bioróżnorodności 2030 pod nazwą „Przywracanie przyrody do naszego życia”.
- Wdrażanie Celów Zrównoważonego Rozwoju 2030 ONZ.
- Realizacja priorytetów Programu Erasmus +: włączenie i różnorodność; transformacja cyfrowa; środowisko i walka ze zmianą klimatu; uczestnictwo w życiu demokratycznym, wspólne wartości i zaangażowanie obywatelskie.
Grupy odbiorców:
- mieszkańcy regionu w podziale na grupy (programy dla dzieci, szkół, dorosłych, seniorów, rodzin)
- turyści i odbiorcy zagraniczni największych eventów (skala: region-kraj-Europa)
- środowisko akademickie (program dla każdej grupy w społeczności akademickiej)
- regionalne, krajowe i międzynarodowe jednostki świata nauki, kultury, sztuki, popularyzacji nauki, nawiązujące współpracę z konsorcjum oraz miastem Katowice
- otoczenie biznesowe i gospodarcze
- podmioty opiniotwórcze i media
- instytucje publiczne i podmioty non-profit
- fauna i flora.
Szanse na poziomie lokalnym:
- wzbudzenie zainteresowania nauką i technologią wśród mieszkańców,
- aktywne włączanie instytucji naukowych w tworzenie strategii rozwoju miast,
- wzmacnianie zaufania mieszkańców do nauki poprzez wspólne projekty, dialog, i współpracę w tworzeniu społeczeństwa obywatelskiego,
- zwiększenie zaangażowania mieszkańców i środowiska naukowego
w rozwiązywanie problemów lokalnych i regionalnych, - przyciąganie naukowców, polityków, biznesmenów i przedstawicieli mediów z całego świata.
Szanse na poziomie krajowym:
- integracja środowiska akademickiego, edukacyjnego i gospodarczego,
- zwiększenie turystycznej atrakcyjności województwa,
- wpływ uczelni na transformację regionu.
Szanse na poziomie europejskim:
- zwiększenie udziału uczelni regionu w badaniach europejskich,
- wzbogacenie różnorodności europejskiego krajobrazu badawczego,
- wejście w stały obieg nauki i edukacji europejskiej
- podejmowanie wspólnych problemów badawczych istotnych dla wielu środowisk naukowych w Europie,
- wzrost widzialności śląskich uczelni oraz działalności naukowo-badawczej na arenie międzynarodowej,
- stworzenie warunków do osobistej współpracy badaczek i badaczy z Europy.