2024-09-30 12:23

Naukowe spojrzenie na taniec niejedno ma imię

Taniec to bardzo szerokie zjawisko rozumiane m.in. jako element sztuki, artystyczna forma komunikacji czy forma aktywności ruchowej. Zgłębianiem wiedzy na temat tańca pod różnymi aspektami zajmują się naukowcy z Akademii Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach. Tydzień Tańca jest 39. spośród 50 Tygodni w Mieście Nauki.

- Taniec, który towarzyszy człowiekowi od zarania dziejów, we współczesnym świecie spełnia bardzo różnorodne funkcje. Rozumiany jako źródło emocji, przeżyć estetycznych, duchowych i intelektualnych stanowi istotny element sztuki, kultury masowej i rozrywki, a także działań psychoterapeutycznych. Jako artystyczna forma komunikacji międzyludzkiej, taniec pełni ważne funkcje społeczne, patriotyczne, narodowościowe i obrzędowe, zarówno w odniesieniu do jednostek, jak i różnorodnych społeczności ludzkich. A z punktu widzenia nauk biologiczno-medycznych taniec jest formą aktywności ruchowej, która oddziałuje na sferę biologiczną człowieka i stąd wynika jego rola w sporcie, w rekreacji, w działaniach prozdrowotnych i terapeutycznych – wskazuje kurator Tygodnia Tańca dr Artur Fredyk z Akademii Wychowania Fizycznego im. J. Kukuczki w Katowicach.

ŚCISŁA WSPÓŁPRACA

Dr Artur Fredyk dodaje, że to wielokontekstowe znaczenie tańca dla człowieka znajduje odzwierciedlenie w różnorodności opracowań naukowych, wśród których znajdują się rozważania teatrologów i muzykologów, filozofów, socjologów, etnografów, specjalistów z zakresu kultury fizycznej oraz nauk medycznych i biologicznych. 

Zwraca również uwagę na ścisłą współpracę środowiska tancerzy m.in. z przedstawicielami nauk o kulturze fizycznej czy nauk o zdrowiu. 

- Przykładowo, w profesjonalnych szkoleniach tancerzy wykorzystuje się współczesną wiedzę z zakresu nauki o motoryczności człowieka (antropomotoryki, kinezjologii biomechaniki tańca), fizjologii wysiłku fizycznego i treningu sportowego, a także wiedzę dotyczącą kształtowania ciała poprzez właściwe odżywianie i wspomaganie dietetyczne, zabiegi odnowy biologicznej oraz różnorodne formy treningu fizycznego i mentalnego – opowiada dr Artur Fredyk, który zajmuje się badaniem motoryczności człowieka w zakresie technik tanecznych. 

TANIEC W NAUCE

Różnorodność zagadnień naukowych poświęconych tańcu została pokazana w monografiach, których współredaktorem jest dr Artur Fredyk. To m.in. „Taniec, rytm, muzyka w nauce i praktyce” z 2014 r. (red. Artur Fredyk i Ewelina Smol), a także „Taniec i sztuki pokrewne w nauce i praktyce” z 2016 r. i „Teoretyczno-praktyczne i empiryczne aspekty tańca” z 2019 r. (red. Artur Fredyk i Jacek Polechoński). 

W tej najnowszej publikacji znalazły się m.in. opisy badań nad oceną sprawności funkcjonalnej dziewczyn uprawiających taniec mażoretkowy i nowoczesny. Po analizie wyników stwierdzono nieznacznie wyższy poziom sprawności funkcjonalnej u dziewcząt uprawiających taniec nowoczesny w porównaniu do mażoretek. 

Innym przykładem jest praca (analiza przypadku) na temat porównania struktury piruetu wykonanego w stronę preferowaną i niepreferowaną. Wyniki przeprowadzonych badań wskazały, że wykonanie piruetu w stronę preferowaną trwa krócej oraz że wartości parametrów kinematycznych różnią się w poszczególnych fazach piruetów wykonywanych w obie strony. 

Kolejne opracowanie badawcze dotyczy typu budowy somatycznej (m.in. wysokość czy masa ciała) i udziału tkanki tłuszczowej u 10-letnich dziewczyn rozpoczynających naukę w szkole baletowej. Analiza wyników wykazała, że badane dziewczyny w zestawieniu z grupą porównawczą wyróżniały się lżejszą budową ciała, mniejszymi wymiarami szerokościowymi i obwodowymi oraz mniejszą grubością tkanki tłuszczowej podskórnej. Przyszłe tancerki charakteryzowała również bardziej smukła budowa ciała – podali autorzy publikacji. 

Badacze pochylili się również nad porównaniem wybranych testów sprawności fizycznej oraz parametrów somatycznych dziewczyn uprawiających hip-hop, taniec współczesny oraz taniec towarzyski. Badania wykazały, że rodzaj uprawianego tańca różnicuje sprawność fizyczną badanych dziewczyn, a tancerki istotnie różnią się między sobą pod względem budowy somatycznej.

- Już na podstawie tych kilku przykładów widać, jak złożone i różnorodne jest to zagadnienie badawcze i teoretyczne. W kontekście nauki taniec jest niezwykle rozwojową dziedziną – podsumowuje dr Artur Fredyk. 

 

Autorka: Agnieszka Kliks-Pudlik

Pełny program Tygodnia Tańca na stronie wydarzenia.

Ardian Lumi | Unsplash