2024-10-11 12:20

Najważniejsze wymiary twórczości w nauce? Użyteczność i nowość

Kreatywny dobór tematu badawczego albo zbadanie wpływu kreatywności na coś – twórczość w nauce objawia się na różne sposoby. Przykładowo, naukowcy z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach analizują twórcze podejście do zarządzania strategicznego czy do przedsiębiorczości. Tydzień Kreatywności otwiera ostatnią dziesiątkę 50 Tygodni w Mieście Nauki.

- Każdy naukowiec musi mieć w sobie ten twórczy pierwiastek, który jest mu potrzebny w codziennej pracy badawczej – począwszy od postawienia tematu badawczego, który będzie i interesujący naukowo, i poznawczo, i będzie intelektualnym wyzwaniem, a do tego przyczyni się do lepszego zrozumienia świata czy budowania naszej przyszłości. Stąd tak ważne są zidentyfikowane w badaniach wymiary twórczości: jej użyteczność i nowość – podkreśla kurator Tygodnia Kreatywności dr Bartłomiej J. Gabryś z Katedry Przedsiębiorczości na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. 

Bez tego twórczego pierwiastka – kontynuuje – prace naukowe mają charakter odtwórczy. – Tak jak sztuczna inteligencja. Współcześnie to jeszcze wciąż odróżnia człowieka od sztucznej inteligencji, że my jesteśmy lepsi pod względem twórczości i kreatywności, choć pytanie na dziś brzmi: jak długo jeszcze? – wskazuje dr Bartłomiej J. Gabryś. 

Twórczy biznes

Twórczością w przedsiębiorczości zajmuje się m.in. prof. Wojciech Dyduch, kierownik Katedry Przedsiębiorczości na Wydziale Zarządzania UE Katowice i prorektor ds. kształcenia i współpracy międzynarodowej tej uczelni. 

Przykładowo, badacz w swojej książce pt. „Twórcza strategia organizacji” przyjrzał się kreatywnej strategii. Pokazuje w niej, że aby być bardziej innowacyjnym i przedsiębiorczym, organizacje muszą strategicznie wzmocnić warunki do uwolnienia indywidualnej kreatywności.

- Poprzez animowanie kreatywności na poziomie strategicznym, organizacje mogą uwolnić innowacyjność swoich członków i rozwinąć przewagę konkurencyjną. Proponuję, aby organizacje najpierw przyjrzały się nowym i użytecznym pomysłom swoich członków, zamiast skupiać się na wynikach ekonomicznych i przewadze konkurencyjnej. W tym sensie konstrukt kreatywnej strategii może służyć jako narzędzie rewolucjonizujące podejście do innowacyjności organizacji – pisze prof. Wojciech Dyduch w opisie do publikacji.

Naukowym aspektem dotyczącym kreatywności (twórczości) w biznesie zajmuje się również dr hab. Katarzyna Bratnicka-Myśliwiec, prof. UE z Katedry Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego na Wydziale Ekonomii Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. 

Jej badania koncentrują się wokół twórczości organizacyjnej, przedsiębiorczości, kultury organizacyjnej i klimatu organizacyjnego, przywództwa w twórczych organizacjach oraz zarządzania strategicznego. Cześć rozważań można przeczytać m.in. w jej książce pt. w „Twórczość w przedsiębiorstwie. Perspektywa obustronności organizacyjnej”.

 

Autorka: Agnieszka Kliks-Pudlik

Pełny program Tygodnia Kreatywności można obejrzeć na stronie wydarzenia

Diego PH | Unsplash